Monday, November 10, 2008

"...ku abadikan cebisan memori kita di sini..."

salam...

aku harapkan semuanya berada dlm keadaan baik & sihat...

pagi ni..sejuk..nyaman..angin pn sepoi2 je..& di dalam kedinginan yg sedang menggila ni..aku teringatkan seseorang yg suatu waktu dulu pernah menjadi insan istimewa dlm hati ni...selalunya..pagi2 mcm ni..dia akan menelefon ku,bertanyakan khabar ku,bersenda gurau dengan ku dan kadang kala..tawanya membuatkan aku rasa ingin bertemu dengannya...sayangnya...insan istimewa ini sudah tiada...dirinya sudah lama bertemu Ilahi...& aku..sehingga kini masih sukar utk menerima bahawa insan ini sudah pergi meninggalkan ku buat selama-lamanya..mesti sesiapa yg membaca 'luahanku' pada kali ini tertanya-tanya,siapakah insan yg pernah menghuni hatiku ni...insan ini ialah arwah pakcik ku atau aku lebih selesa memanggilnya 'Paman Nain'..mengenalinya membuatkan aku tak pernah kenal erti putus asa..motivasi yg diberikan & kta2 semangat yg selalu diucapkan pd ku..itulah yg menjadi pembakar semangat dlm diriku..nyata...pagi ini kenangan bersamanya sepanjang kehidupan kembali menari di ruang memori..dan aku masih tidak mampu menahan perasaan bila teringat dirinya..kadang kala..aku tertanya-tanya..mengapa aku seorang shj yg tidak dpt bertemu dengannya buat kali terakhir..mengapa Ya Allah..langsung tidak aku terfikir tentang ayat terakhir yg pernah diucapnya sebelum pemergiannya dlu..arwah hanya berharapkan agar aku dapat belajar sungguh2 dan jejakkanlah kakiku ke universiti..hajat arwah dlu pn tak dapat aku tunaikan bila aku diminta masuk ke maktab...& saat aku mencoret dlm luahan ini..aku menangis lg...terkenangkan arwah yg dahulunya amat rapat denganku...kadang kala hampir gila aku,bila memikirkan kenapa ini semua berlaku padaku...entah la..kehilangannya bagaikan aku sudah kehilangan salah seorang bapaku..kalau dlu arwah la tempat aku meluahkan masalah..pada arwah la tempat aku bermanja..pada arwah juga lah tempat aku melepaskan rasa amarahku...seringkali juga bahunya menjadi sasaran bila aku menangis..& aku masih ingat lg cra yg selalu dilakukan arwah untuk mengejutkan aku bangun dari tidur,arwah akan membasahkan tangannya dan meletakkan di kelopak mata ku..& kalau arwah kemana-mana..ke pasar,ke kedai..aku lah yg akan dibawanya dulu..dan kenangan yg paling manis bila arwahlah insan pertama yg akan mengingati hari lahir ku setiap tahun,tp kini..aku takkan dengar semua 2 lg..tiada lg kata2 semangat & dorongan darinya..Ya Allah..kenapa dia juga yang diambil...mengingati kembali saat ayahku memberitahu pemergiannya..aku rebah..fikiranku kosong..aku bagaikan tidak percaya dengan apa yg ayahku sampaikan..seketika sahaja,kemudian aku terus menangis bagaikan anak kehilangan ibu..ya..memg itulah yg kurasakan..mungkin jika sahabat2 ditempat aku,korang juga akan mengalami perasaan begitu..sememangnya..sehingga hari ini & saat ini..aku masih rasa rindu untuk bertemu dengan arwah...rasa rindu yg tak terkira..& janjiku..setelah pemergiannya,aku akan sentiasa menjenguk ke pusaranya..berharapkan agar dapat mengurangkan rasa rinduku...aku tertanya,kenapa insan yg ku sayangi semuanya sudah pergi menemui Ilahi..?..(persoalan yg sukar utk aku mncari jwpannya)..namun..aku perlu teruskan khidupan ini..sebagaimana yg diharapkan oleh arwah satu waktu dulu..aku perlu tunaikan segala hajat yg arwah pernah harapkan...alhamdulillah..aku rasa bersyukur kerana mempunyai ayah & ibu yg amat memahamiku..merekalah yg amat ku sygi kini...dan adik2 ku juga yg kini sedang menginjak dewasa & yg paling istimewa adik ku yg bongsu..insan ini selalu mendapat tempat dihatiku,,keletahnya sering membuatkan aku ketawa dan doaku agar dipanjangkan umur insan2 yg ku sayangi ini..biarlah aku dapat melihat adik2 ku membesar dihadapan mataku sendiri,menjaga mereka & memastikan keperluan mereka mencukupi..mereka inilah yg menjadi pembakar semangat dan pendorong ku kini..

dan buat mu,arwah paman semoga roh mu dicucuri rahmat & ditempatkan di sisi para solihin..
salam rindu dr anak buah mu..

No comments: